Hvad er et professionelt læringsfællesskab (PLF)?
Professionelle læringsfællesskaber er fagprofessionelle på alle niveauer i skolesystemet, der samar-bejder om at øge elevers læring, trivsel og personlig mestring. De fagprofessionelle i skolen er or-ganiseret i teams (kaldet PLF’er i Horsens Kommune). Der afholdes samarbejdsmøder i et tilbagevendende fast tidsinterval.
Et professionelt læringsfællesskab har en koordinator, der sikrer, at processen i gruppen tilgodeser formål og de aftalte spilleregler, men alle deltagere er lige ansvarlige for, at det sker. Ledere, vejledere mv. kan deltage ad hoc. Man drøfter og afstemmer løbende værdier, roller og forventninger i samarbejdet.
I et professionelt læringsfællesskab arbejder alle målrettet ud fra en fælles grundforståelse:
- Man har et fælles værdisæt, der indebærer, at man arbejder målrettet for alle elevers læringudbytte.
- Man fokuserer på alle elevers læringsudbytte med afsæt i data.
- Man er optaget af relationernes betydning i samarbejdet: Man indgår respektfuldt og åben-sindet, er nysgerrig på andres perspektiver og sætter sig selv og egen praksis i spil.
- Man arbejder kollaborativt undersøgende, bl.a. via reflekterende samtaler.
- Man arbejder med læringsledelse på alle niveauer.
På Østbirk skole har vi følgende struktur i dette arbejde: