Det 21. århundredes kompetencer og LEGO Education

Det 21.århundredes kompetencer og LEGO-Education

På Østbirk skole vil vi forme vores elever til fremtiden.

Vi tror vi på, at børn lærer, bliver kreative, aktive, motiverede og samarbejdsbevidste, ved at vi stimulerer elevernes glæde ved at lære nyt, understøtter nysgerrighed og begejstring ved at søge, finde sammenhænge og afprøve nye ideer. Eleverne skal ud i en verden der ikke er delt i fag, derfor er tværfaglighed, varieret undervisning og problemløsning en vigtig tilgang. Vi fokuserer på disse ting i dagligdagen og har en ugentlig projektdag på alle årgange, hvor vi især fokuserer på de kompetencer.

Vi fokuserer på kommunikation, samarbejde, kreativitet, innovation, design, entreprenørskab, kritisk tænkning og problemløsning og hos os er fejl en anledning til refleksion og fortsat læring.

Vi anvender også LEGO Education til at understøtte de kompetencer hos eleven. LEGO Education gør bl.a. at eleverne:

• kombinerer logik og ræsonnement med leg og fantasi
  • mestrer et værktøj og konkretiserer deres tanker.
  • kombinerer, udforsker og omformer idéer og genstande.
  • lærer ved at tænke over erfaringer samt diskutere hvorfor og hvordan tingene fungerede, da et mål skulle nås.
  • hjælper hinanden med at lære under hensyn til deres egne færdigheder og udviklingszone
  • eksperimentere og bygge modeller. Det er både en digital og ”hands on” form for eleverne at lære om og at udforske verden på.

På Østbirk skole er hver eneste fredag en projektdag. Det betyder at fagene er brudt op og skemaet er åbent. Disse dage gives der især mulighed for at arbejde kreativt, tænke ud af boksen, eksperimenterende, med fordybelse, undersøgende og problemorienteret.