Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kommunikation

 

 

 Hvad er formålet med den og hvad vil vi opnå? 

 

Vi ønsker en klar og tydelig kommunikation mellem skole og hjem, hvor vi i alle situationer arbejder konstruktivt sammen om barnets trivsel og læring i fællesskabet, og hvor skole og hjem har en fælles opgave i at skabe helhed og sammenhæng for barnet. 

 

 Hvilke vigtige forudsætninger skal være til stede for at nå de formål? 

 For at sikre det gode og konstruktive skole-hjem-samarbejde er vigtige forudsætninger at: 

 

  • Vi tror på den andens gode intention og kommunikerer med tillid og imødekommenhed.

  • Vi tager et fælles ansvar, lytter til og anerkender den andens perspektiv. 

  • Vi husker en god og konstruktiv tone, så vi kommunikerer med respekt uden at være dømmende. 

 

 Hvad kan vi forvente af hinanden? 

 

  • Skolen informerer relevante forældre ved vikarer, ansættelser, sygdom og lign. 

  • Skolen sikrer kommunikation til hjemmet om undervisningen og hvad der sker på skolen gennem fx MinUddannelse og ugeplaner. 

  • Skole og hjem bruger kontaktbogen til relevant information og ringer sammen når det er lidt svært og der er behov for mundtlig kommunikation. 

  • Forældre henvender sig direkte til kontaktlærere og teamet inden de går til ledelsen 

 

 Fem tips og tricks: 

 

  1. Skolen skal huske de små ting. Skriv f.eks. ”god bedring” i stedet for ”ok” eller ingenting, når der skrives om sygt barn. Og skriv og sig også når det går godt. 

  2. Både skole og hjem skal være nysgerrige på barnets udsagn. Der er ofte flere sider af den samme situation. 

  3. Skolen husker, at hjemmet har store følelser involveret i eget barn og hjemmet husker at skolen har en professionel tilgang til helheden og fællesskabet som skal medtænkes.

  4. Forældre er velkomne til at henvende sig til Skolebestyrelsen.

  5. Skole og hjem overvejer en ekstra gang når det bliver svært: 

 

  1. Er jeg på egen banehalvdel eller er jeg dømmende og kritiserende? 

  2. Er jeg nysgerrig på den andens intention/hensigt og lytter jeg nok? 

  3. Tjekker jeg om jeg forstår det rigtigt? 

 

 

 Udarbejdet og revideret af Skolebestyrelsen på Østbirk skole, 2024