Hvad er formålet med den og hvad vil vi opnå?
Vi ønsker en klar og tydelig kommunikation mellem skole og hjem, hvor vi i alle situationer arbejder konstruktivt sammen om barnets trivsel og læring i fællesskabet, og hvor skole og hjem har en fælles opgave i at skabe helhed og sammenhæng for barnet.
Hvilke vigtige forudsætninger skal være til stede for at nå de formål?
For at sikre det gode og konstruktive skole-hjem-samarbejde er vigtige forudsætninger at:
- Vi tror på den andens gode intention og kommunikerer med tillid og imødekommenhed.
- Vi tager et fælles ansvar, lytter til og anerkender den andens perspektiv.
- Vi husker en god og konstruktiv tone, så vi kommunikerer med respekt uden at være dømmende.
Hvad kan vi forvente af hinanden?
- Skolen informerer relevante forældre ved vikarer, ansættelser, sygdom og lign.
- Skolen sikrer kommunikation til hjemmet om undervisningen og hvad der sker på skolen gennem fx MinUddannelse og ugeplaner.
- Skole og hjem bruger kontaktbogen til relevant information og ringer sammen når det er lidt svært og der er behov for mundtlig kommunikation.
- Forældre henvender sig direkte til kontaktlærere og teamet inden de går til ledelsen
Fem tips og tricks:
- Skolen skal huske de små ting. Skriv f.eks. ”god bedring” i stedet for ”ok” eller ingenting, når der skrives om sygt barn. Og skriv og sig også når det går godt.
- Både skole og hjem skal være nysgerrige på barnets udsagn. Der er ofte flere sider af den samme situation.
- Skolen husker, at hjemmet har store følelser involveret i eget barn og hjemmet husker at skolen har en professionel tilgang til helheden og fællesskabet som skal medtænkes.
- Forældre er velkomne til at henvende sig til Skolebestyrelsen.
- Skole og hjem overvejer en ekstra gang når det bliver svært:
- Er jeg på egen banehalvdel eller er jeg dømmende og kritiserende?
- Er jeg nysgerrig på den andens intention/hensigt og lytter jeg nok?
- Tjekker jeg om jeg forstår det rigtigt?
Udarbejdet og revideret af Skolebestyrelsen på Østbirk skole, 2024